tag:blogger.com,1999:blog-31351038.post1420808823825680794..comments2024-03-18T13:27:17.365-04:00Comments on Jagat: Child abuse and JagatJagadananda Dashttp://www.blogger.com/profile/05887720845815026518noreply@blogger.comBlogger4125tag:blogger.com,1999:blog-31351038.post-35815849180242225412023-05-20T11:34:06.149-04:002023-05-20T11:34:06.149-04:00জয় শ্রী রাধে !
বাংলায় একটা কথা পেলাম বলে খুব আনন...জয় শ্রী রাধে ! <br /><br />বাংলায় একটা কথা পেলাম বলে খুব আনন্দিত হলাম | ভগবানের কৃপায় আমি এখনও বুঝতেও লিখতেও পারি |<br /><br />আপনি কোন প্রশ্ন করেন নি, তবুও উত্তর দিচ্ছি | আমি গুরু নিন্দা করেছি বলে আমার উপর খুব রাগ করেন | তা স্পষ্ট করতে পারলে ভাল হয় | আপনার কাণে যেটা গুরু নিন্দা শুনছেন, আমার মনে কোন দিন গুরুনিন্দাই হল । কেন না আপনি ঠিক বলেছেন -- গুরু নিন্দা বড় পাপ । আমার হৃদয়ের মধ্যে যেন অকৃতজ্ঞতা দোষ কবু না পাওয়া যায় ইতি |<br /><br />যাই হোক, আপনার কথা যদি সত্য না হত আমার শ্রীধাম থেকে এত দূরে থাকতে হত না । গুরুনিন্দা নাই বা হক, গুরু নিষ্ঠা আমার কিছুতেই হল না । তা না হলেও, গুরুর কৃপা ত হয়েছে একটু কিছু বটে | বাস্তবে গুরুকৃপা প্রচুরই হল, গ্রহণ করা শক্তি আমার কম । স্বীকার করতে হয় যে এ সব কোন না কোন অপরাধের ফল| এখন কি উপায় ?<br /><br />প্রার্থনা করি যেন কোন দিন পাণ্ডিত্য অভিমান ইত্যাদি আমাকে অভিভূত না করে । আমি যদি আবার নাম নাও করি, আমার যা যা হয়েছে তা খুব কৃপার ব্যাপার । <br /><br />যাই শ্রীরাধে ! জয় শ্রী রাধে !<br /><br />জগৎ<br /><br /><br />Jagadananda Dashttps://www.blogger.com/profile/05887720845815026518noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-31351038.post-72447658037947685452023-05-20T10:58:29.726-04:002023-05-20T10:58:29.726-04:00Dear Clifford, Radhe Radhe. I think I should proba...Dear Clifford, Radhe Radhe. I think I should probably know you by another name, but in either case, Radhe Radhe.<br /><br />I see things on a spectrum in which one has to discern one's adhikāra. Human institutions are extremely important, it is a question of how "hard" one wants to make them. Human institutions influence general culture, but that cannot really be done by force. What "hard" institutions do is to voluntarily restrain the limits of freedom in order to engineer particular social results.<br /><br />In fact this has been going on for as long as there is human history. Humans are primarily social creatures whose individuality is subsumed to some kind of collectivity. In today's confusing world, where there are so many competing visions of reality, you have to find shelter in some kind of kinship group. Here we are talking about spiritual kinship rather than political or that of more visceral, material relationships.<br /><br />Anyway, my point is that to cut oneself from society entirely is almost impossible. Even if our connection is entirely on line. <br /><br />Now I know how much I am in need of companionship and encouragement, approbation. Where will I get that except from others who at least at one moment in their lives was struck by the idea of Krishna consciousness. So those -- who for whatever reason -- spent time in ISKCON, our discord with that institution can also have a million different causes.<br /><br />But the essence of an institution is discipline. The limits of that discipline and the reach of those who wish to restrict the limits of acceptable behavior on an ever stricter and stricter level. <br /><br />And then what happens when one is too lax? There has to be a degree to which you guard against tamas. The institution is formed around where you place your values on that spectrum from discipline to laxity. The two can be identified with rajas or tamas.<br /><br />Again, the point is that institutions are useful tools for building character and discipline. They create a competitive environment in which enhances one's desire to excel. They create mental frameworks that give meaning to life. Institutions can have their dangerous side and certainly the child abuse issue illustrates a very important one, one that is experienced in all institutions that believe in their own mission. <br /><br />It is when you don't see that perhaps the mission of the institution and the seedy underbelly of hypocrisy are two sides of the same coin. So it is the modes of nature that are at play, rajas and tamas. <br /><br />So, where is sattva in all this? That is the key to the whole situation. It was to find out a little more about sattva that I left ISKCON.<br /><br /><br /><br /><br /><br />Jagadananda Dashttps://www.blogger.com/profile/05887720845815026518noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-31351038.post-79356586228717989062023-05-19T03:26:29.262-04:002023-05-19T03:26:29.262-04:00I hope what you say is true that's my conclusi...I hope what you say is true that's my conclusion too to keep a distance from iskcon it a very poisonios branch but it tells its members its the only true branch awful mood ..I too wish to be authentic my conclusion is to not be a part of any group to be independent I'm a human being searching for true natural loving helpful lifestyle may Mahapabhu help us all in all the branches and bless us to be real in bhakti dabdavats to you all Clifford Kirknoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-31351038.post-24520834733948021192023-05-15T23:39:22.008-04:002023-05-15T23:39:22.008-04:00সত্যি মনে করেন যে সব কিছু ছেড়ে দিয়ে আর অন্য গুরুর ...সত্যি মনে করেন যে সব কিছু ছেড়ে দিয়ে আর অন্য গুরুর কাছ থেকে চলে?<br />প্রভুপাদ যদি না হতো আপনি কিছু জানতেন না ।<br />শিশুদের ব্যপার বাত দেন। এই সব নিয়ে আলোচনা করা আপনার কি অধিকার?<br /> গুরু নিন্দা করা মহা পাপ। পুনর মুসিক ভব। <br /><br /> সোজা রাস্তা নরক<br />Anonymousnoreply@blogger.com